Vision City Video Games Park di Resorts World Genting

Hello dan salam sejahtera korang,

Kalau datang Resorts World Genting di Genting Highland mesti akan nampak satu arked permainan di sepanjang kawasan nak ke Hotel Genting Grand.

Vision City Video Games Park di Resorts World Genting merupakan arcade yang terbesar yang pernah aku jumpa, malah merupakan salah satu arcade mainan yang terbesar di Malaysia. Vision City Video Games Park kini telah diubah suai menjadi lebih mudah, besar dan lebih baik.

Arcade Vision City Video Games Park menawarkan lebih daripada 429 unit mesin yang terdiri daripada 4 jenis permainan yang berbeza iaitu:
1. Video games
2. Redemption games
3. Kiddie rides
4. Skill games.



Jadi apa nak buat kalau korang nak main kat sini? Tak seperti arked pusat mainan yang lain yang menggunakan token, di Vision City Video Games Park korang perlu menggunakan kad eZiCash. 

Kad eZiCash ni, korang kene tambah nilai kat dalam dia, dan kalau nak pakai masa nak main apa-apa nanti, hanya perlu  swipe/sapu saja kad di slot kad yang disediakan untuk setiap game kat sini. Korang boleh pilih untuk tambah nilai di kaunter atau di mesin layan diri.


Semak baki kad eZiCash di kaunter layan diri

Macam yang aku cakap tadi, kat sini ada 4 jenis permainan yang ada seperti video games, redemption games, kiddie rides dan skill games. Harga untuk game kat sini bagi aku standard, dalam 4-5 token paling mahal. 1 token lebih kurang RM 1.

Untuk video games sahaja ada lebih kurang 294 mesin termasuklah mesin teknologi terbaru dari Jepun, Taiwan dan China. Permainan video melibatkan game seperti game menembak, game racing, game lawan-lawan dan game muzik.

Shooting game

Car racing games


Motor racing games

Ni merupakan permainan yang paling aku suka kat Vision City Video Games Park. Permainan video Dark Escape 4D merupakan permainan baru yang diletakkan kat sini tapi paling hot di sini. Apa yang menariknya game ini menggunakan efek 4D.

Dark Escape ni game tembak hantu/zombi, tapi bukan sekadar tembak-tembak je, korang perlu pakai cermin mata untuk efek 3D, siap efek kerusi gegar dan kalau katakan ada zombi serang korang, siap ada efek angin tiup kat muka lagi. Phew, scary tau! HAHA


Pac-man Battle Royale yang besar kedabak ni pun merupakan salah satu game yang hot kat sini. Tak permah nak kosong sampai orang kena beratur untuk main dia. Ni kalau datang dengan kawan atau adik-beradik mesti best sebab boleh lawan 4 orang.


Bejewed ni pakai 1 token sahaja.

Mengimbau kenangan betul bila main game macam Street Fighter ni. Kemain aku dengan suami nak lawan sesama sendiri. Hanya pakai 3 token sahaja untuk permaian yang boleh main 2 orang ni. 


Permainan simulasi pesawat

Vision City Video Games Park di Resorts World Genting bukan sahaja dibuat untuk orang besar dan dewasa je, tapi juga untuk kanak-kanak. Ni pertama kali aku jumpa arked untuk budak, dan saiz pun memang untuk kanak-kanak.

Banyak games yang ada untuk kanak-kanak. Sesuai daru umur 3 hingga 12 tahun. Antara permainan menarik untuk kanak-kanak adalah seperti tembak air, isi angin dalam belon, ketuk-ketuk binatang dan main gendang. Budak mesti suka punya.


Kiddie rides


Basketball untuk kanak-kanak


Pengunjung yang berkemahiran dan pro boleh juga ke bahagian permainan skill yang memerlukan bakat korang untuk nak aim dan hit samada menggunakan bola, coin atau senapang. Aku rasa mostly yang terlibat adalah nasib/ luck. HAHA.

Skill games best sebab kalau korang dapat capai matlamat yang dikehendaki, maka korang akan dihadiahkan dengan mainan plush masa tu jugak. Jadi, semakin susah permainan tu, semakin besarlah hadiah yang korang akan dapat.


Korang yang check-in kat Resorts World Genting kena paling kurang main sekali dekat arcade ni. Topup je kad dalam RM 20, banyak jugak mainan korang boleh main. Yang pastinya arked ini bukan sahaja sesuai untuk orang muda malah untuk warga emas yang berpengalaman. Hewhew.


Untuk maklumat lanjut, sila layari:

Vision City Video Games Park
Contact: 03 27181118
Website: www.rwgwnting.com


Till then,

Post a Comment

18 Comments

Lyaa Suriany said…
nice review.
kalau bawak anak anak ni confirm tak mau keluar dah. hehe
Jacqueline Khoo said…
Wah why I didn't see it in Genting? Thanks for the sharing, should go next time hehe
Anonymous said…
Nice! I ma planning a trip to Genting soon.
Trislynnchan said…
its been a long time i ever visit to genting highland! i miss those day when my parents bring me up hahaha
Em said…
So many arcade games to play not only will the kids be happy, so will their parents! I wouldn't know where to begin if I were there.
Jia Shin Lee said…
so many fun activites for the kids and adults I can't wait to visit Genting.
Betty's Journey said…
So long did not go to genting. Need to replace and drop by their playing place.
Amelie Yap said…
Really missing those days with my dad back in genting. We used to visit the game park too.
Miera Nadhirah said…
So awesome getting to play video games.. I also wish for the opportunity. Hahaha
Wow I should try this when I visit Genting very soon. I will be with my friends from Japan and this will be exciting.
dr-Life said…
i saw happy kid there.... i wanna go too - racheal foodilifecious
wa my kids surely love this. too bad my car broke down. can't travel there anytime soon :(
I love arcade and video games. Looks like you had so much fun there.
Chuen said…
Sudah lama saya tak pergi ke Genting. Rasanya boleh pergi untuk sehari main game je haha...
Linda said…
It's a very fun place for the whole family. Want to go again.
penaberkala said…
Lama giler tak gi genting. Tak sabar tunggu new thene park buka. Mesti lagi best nanti kat sana
Ivy Kam said…
One of my favourite spots at Genting, always play until forgot the time >.<
Sunshine Kelly said…
Dah lama tak pergi arked, this one look fun also.

FOLLOWERS