Pengalaman Berkuda Pertama Kali di Taman Ekuestrian Putrajaya

 Assalamualaikum dan salam sejahtera korang,

Alhamdullilah, sekali lagi saya dijemput oleh pihak Majlis Pelancongan Malaysia (MTC) untuk sertai Program Road to Agro Tourism Siri 3 Edisi Khas Kuala Lumpur- Putrajaya, sempena dengan Hari Wilayah Persekutuan.

Paling best, tak sangka saya dapat buat satu benda yang dah lama saya nak buat di Putrajaya iaitu berkuda. Banyak sebenarnya aktiviti menarik di Kuala Lumpur dan Putrajaya. Baca lebih lanjut untuk tahu pengalaman saya berkuda, bagi kuda makan dan mandikan kuda.


Teringat masa usia saya 10 tahun, jari saya pernah kena gigit dengan kuda semasa bercuti di Langkawi dulu. Memang tak sakit dan tak ada kecederaan apa pun, tapi sebab saya masih kecil, jadi trauma dan ngeri sampai dah besar ni.

Peluang untuk berkuda di Taman Ekuestrian Putrajaya memang saya tak lepaskan macam tu je. Nak juga cabar diri untuk atasi rasa takut tu. Tips dia: Jangan belai kuda dekat dengan bahagian mulut, nanti kena gigit macam saya kena kecik dulu :D

Sebab utama kenapa saya teringin nak belajar naik dan tunggang kuda antaranya adalah kerana sunnah Nabi kita. Selain tu menunggang kuda dapat menguatkan tulang dan otot di tulang belakang. Sangat penting dalam kes saya yang selalu ada sakit belakang ni.



Selepas sesi berkenalan dengan kuda yang saya akan tunggang, Koko, saya tengok kawasan aktiviti pula. Kalau pandai berkuda mesti best nak bawa sebab luas sangat padang berkuda di Taman Ekuestrian Putrajaya. Memang lokasi yang terbaik untuk sukan berkuda Sukan Sea 2017 haritu. 

Diinspirasikan oleh konsep taman kota, Taman Ekuestrian Putrajaya (TEP) yang terletak di Presint 5 Putrajaya seluas 70 ekar ini dilengkapi dengan tasik buatan manusia menjadikannya satu lokasi yang sesuai untuk korang datang dah lepaskan stress. 

TEP dibuka kepada umum pada tahun 2006 dan menawarkan pelbagai khidmat pembelajaran tentang aktiviti berkuda, khas untuk korang yang baru nak belajar tentang berkuda ataupun yang dah pro dan nak masuk dalam pertandingan berkuda.




Ambil masa juga nak biasakan diri atas tu. Semua pasal keyakinan diri dan kena yakin dengan kuda kita. Posisi dan pengimbangan diri semasa atas kuda tulah yang akan melatih otot dan tulang untuk menjadi lebih kuat. Berkuda ni penat juga tau.




Bila dah biasa atas tu dan sudah pandai untuk imbangkan badan, memang macam-macam posisi boleh buat. Sayangnya dengan kuda Koko ni, baik aje sebab tu sampai rasa nak peluk-peluk je dia.

Kuda ni ada time makan dia. Bila time makan dia sendiri akan tahu, dan kalau tak diberikan makan atau snek, dia akan buat hal. Sempat juga saya bagi makan snek untuk Koko. Takut juga kena gigit macam dulu, tapi Alhamdullilah, Koko ni baik.



Lagi bertuah, kumpulan media dan blogger yang dibawa oleh MTC berpeluang untuk melihat bagaimana kuda di TEP dimandikan. Patutlah kuda kat sini tak bau busuk dan tak ada lalat hinggap, deorang selalu dimandikan rupanya.

Rare pengalaman ni, nak mandikan kuda pun ada cara dia sebab kuda merupakan jenis haiwan yang sensitif. Bunyi lebah pun dia boleh terkejut. Mandikan kuda pun macam mandi manusia, mula dari bahagian kaki dulu.



Lepas dan mandi, dan keringkan kuda, saya bertuah berganda sebab dapat peluang untuk bawa kuda ni masuk ke kandang mereka. Mudah rupanya nak control kuda. Kuda ni pulak dah memang tahu nak pergi mana, saya hanya perlu pegang dan ikut je kaki deorang nak kemana.

Hati-hati semasa bawa kuda ni takut dipijak oleh kuda. Kalau kena pijak, boleh menangis juga sebab sakit. Sakit kuda berat dan kasut ladam kuda lagi.



Taman Ekuestrian Putrajaya dibuka kepada orang awam untuk belajar macam mana nak menunggang kuda. Ada 4 jenis kelas diadakan bermula dengan Introductory, Beginner, Intermediate dan Advance.

Kalau berminat untuk saja datang naik kuda Joyride pun boleh. Harga bermula dengan RM25.00 pada hari Selasa-Ahad. Sesi pagi 8.30AM - 10:30AM dan sesi petang 4:00PM - 6.30PM.

Overall memang saya hargai pengalaman yang saya dapai di Taman Ekuestrian Putrajaya. InshaAllah kalau ada kesempatan memang nak ambil kelas berkuda. Kiranya ni bukan kali terakhirlah datang sini.


Taman Ekuestrian Putrajaya (TEP)
Presint 5, 62200 Putrajaya, Wilayah Persekutuan Putrajaya.
Contact: 03-8000 8902/ 019-9307794
Email: enquiry@tep.my

Website: www.tep.my
Facebook: www.facebook.com/ekuestrianputrajaya
Instagram: www.instagram.com/putrajayaequestrianpark


Tilll then,

Post a Comment

18 Comments

Hanim said…
wahh bestnye! teringin nak bawa anak-anak berkuda macam ni :)
Hans Hanis said…
wahhhh best nya
saya kali terakhir naik kuda masa sekolah rendah
Zharif Azis said…
Bestnya dapat naik kuda. Teringin cuba. Kena pijak tu mcm mustahil je melainkan kita jatuh. Yg takutnya kalau dia tendang. Uishhhh seram !
wahh xpernh naik lagi hanya bagi anak-anak ja tunggang..ibu depa takut haha
Airah Syahirah said…
Dah lama teringin nak tunggang kuda dan belajar terus kelas dia tapi jauh sangat nak pergi
Qeela said…
wahh bestnyaa, siap dapat tengok bagaimana kuda dimandikan lagi, menarik tuu! qeela pernah try naik kuda je, tak pernah lagi tengok macam mana nak mandikan kuda. such a great & fun experience! 😃
Maya said…
Bestnya. Tapi kita dah serik naik kuda padi. Mana taknya, kuda padi yang kita naik tu nyawa-nyawa ikan sebab masa kita naik tu, kita gemuk and berat. Skarang tobat takmo naik. Takut ada kuda yang terkencet.
Khir Khalid said…
Bestnya.. kuda tu pun nampak baik dan comel je hehe. Pernah naik kuda tp kali terakhir pun dlm 3 tahun lepas kot cuma kawasan tak seluas mcm kat sini.. seronok menunggang kawasan luas mcm ni. Pengalaman yg berharga dan menarik :)
YingYin said…
Horse riding 😍 it’s been a while since I ride, guess when I was really young that time. Rm25 per ride sounds reasonable.
Jia Shin Lee said…
Such a great way to experience horseback riding, Putrajaya is filled with so many fun activities, if I didn't read your blog I wouldn't have know.
wah sambil naik kuda sambil selfie hebat...bestnya dapat naik kuda..lama dah x naik, klu teringin dah tahu nak pegi mana hehe
Sunshine Kelly said…
Waaa.... such a great experience. Siap peluk and selfie with the horse pulak. I pernah naik kuda, still ingat the first time macam kekok and geli sikit but after a few round sudah ok.
Lia Hasty said…
Aktiviti tunggang & mandikan kuda dah lama teringin tau. Menariknya dapat pengalaman tu. Harga berbaloi kah joy ride tu.

www.liahasty.com
Mimie said…
Wah bestnya.dapat timba oengalaman menaiki kuda.lepas tu boleh tengok cara kuda dimandikan. Memang bagus ada pengalaman mcm nih
Alia Farhan said…
Wah..saya tak pernah lagi naik kuda...tpi berani la awak naik kuda..kita tak berani..hihi
Syafiera Yamin said…
kuda tu nampak ketot je, memang penunggang kena ikut saiz ke, kalau ketot kena ambil yang ala-ala kecil sikit eh...best gak jadikan hobi menunggang kuda tengok harga pun tak mahal sekali naik..
Absolute Yana said…
i want to ride a horse too!!!! I remember riding one when I was much younger...oh..n on the site note, I super love white and black horses..hahhaha i find them to be the most beautiful creatures ever made.

FOLLOWERS